.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مشروح مناظره ذاکانی و اطاعت در برنامه رو به فردا
"عليرضا زاکاني"نماينده مجلس شوراي اسلامي- اصولگرا و "جواد اطاعت" استاد دانشگاه - اصلاح طلب پنجشنبه شب دربرنامه مناظره تلويزيوني موسوم به"روبه فردا"شرکت ونقطه نظرات خود را درباره وضع موجود کشور،انتخابات رياست جمهوري ،حوادث پس از انتخابات وبويژه ... اين مناظره در دقايق اوليه به علت تاخير آقاي زاکاني تنها با حضور آقاي اطاعت آغاز شد و " وحيديامين پور" مجري مناظره با ...
مشروح مناظره ذاکانی و اطاعت در برنامه رو به فردا

"عليرضا زاکاني"نماينده مجلس شوراي اسلامي- اصولگرا و "جواد اطاعت" استاد دانشگاه - اصلاح طلب پنجشنبه شب دربرنامه مناظره تلويزيوني موسوم به"روبه فردا"شرکت ونقطه نظرات خود را درباره وضع موجود کشور،انتخابات رياست جمهوري ،حوادث پس از انتخابات وبويژه حماسه 9دي و پيامدهاي آن بيان کردند.

به گزارش ايرنا، اين مناظره در دقايق اوليه به علت تاخير آقاي زاکاني تنها با حضور آقاي اطاعت آغاز شد و " وحيديامين پور" مجري مناظره با سئوالي در باره " چرايي و ويژگي هاي حماسه نهم دي" از ميهمان اصلاح طلب برنامه خواست تا مطالبش را بيان کند.
اما اطاعت ترجيح داد قبل از پاسخ به اين سئوال، مقدمه اي را با معرفي خودش بيان کند.
وي بعداز تسليت درگذشت استاد مسعود عليمحمدي به خانواده ، همکاران دانشگاهي و همه کساني که به سرنوشت کشور و ملت علاقه مند هستند، گفت:
" در انتخابات از جناب آقاي موسوي حمايت کردم و به اين حمايت افتخار مي کنم و
در ضمن احترام بسيار ويژه و مخصوصي نسبت به آقاي کروبي دارم و از علاقه مندان و ارادتمندان به ايشان از گذشته بوده ، هستم و خواهم بود".
اطاعت اين گونه به سخنان خود ادامه داد:" من که اينجا صحبت مي کنم عضوي از جريان اصلاحات هستم اما اين نيست که اين جريان مرا به عنوان نماينده خودش در اين مناظره معرفي کرده باشد، اين تصميم شخصي خود من بوده و البته تلاش مي کنم با آن نگاه اصلاحي در چارچوب قانون اساسي و با نگاه و تعريفي که از جمهوري اسلامي دارم برنامه خودم را ارائه کنم.
اين توضيح را از اين جهت گفتم که در برنامه شما کساني مثل آقاي مطهري ، خوش چهره از موضع انتقادي صحبت مي کنند، کساني مثل آقاي افروغ که منتقد وضع موجود هستند، دکتراحمد توکلي منتقد وضع موجود هستند، من را بينندگان از اين زاويه نبينند من مخالف وضع موجود هستم اصلا وضع موجود را برنمي تابم ، انتقاد جدي هم دارم نه تنها به بحث انتخابات، بلکه به سياست هاي ، اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي در عرصه داخلي و خارجي.
به عنوان کسي که 20 سال روي مسائل ايران کار کرده ، ادعا مي کنم در اين حوزه صاحب نظر هستم ، مي توانم اگر شما برنامه بگذاريد، در برنامه هاي مختلف سياست هاي اقتصادي، خارجي و داخلي دولت را در حوزه هاي مختلف نقد و ارزيابي کنم .
پيشنهاد مي کنم مثل برنامه 90 يک ارتباط با مردم برقرار کنيد تا نظرشان را بدهند. اصلا صاحب نظرترين فردي که در جريان اصولگرا فکرمي کنيد طرفدار وضع موجود است ، اصلا خود آقاي رييس جمهور که بحمد الله در همه حوزه ها صاحبنظر هستند از مذهبي گرفته تا حوزه هاي اقتصادي و سياسي بيايند اينجا ، حاضرم با ايشان بحث کنم و مردم راي شان را بدهند و بگويند کدام ديدگاه و نظر را مي پسندند.
من هم وضع موجود را قبول ندارم و هم براي آن راه حل دارم.اين را از اين جهت گفتم که بينندگان بدانند من ضمن اينکه احترام مي گذارم به آقايان مطهري و خوش چهره و ديگر دوستان از اين دست ، موضع من با آنان کاملا متفاوت است. آنان از درون جريان اصولگرا منتقد وضع موجود هستند اما من از موضع اصلاح طلب مخالف وضع موجود هستم".
در اين لحظه دکتر زاکاني در مناظره حضور يافت و ضمن عرض ادب به بييندگان و مجري و آقاي اطاعت از شرکت در اين مناظره ابراز خوشحالي کرد.
وي در پاسخ به درخواست مجري مناظره گفت:بنده عليرضا زاکاني هستم نماينده دور هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تهران ، ري و شميرانات و اسلام شهر ، يک اصولگرا که کمترين آنها هستم و اميدوارم اين کشور بتواند قله هاي افتخار و ترقي را روز به روز طي کند و اين حرکت با بهره گيري از همه پتانسيل هاي کشور ادامه يابد.
سپس آقاي اطاعت سخنان نيمه تمام خود را پي گرفت و گفت:"بحث مقدماتي ام تمام نشده بود ، يک نکته به دوستان صدا وسيما عرض کنم ، شما بيشترروي معلول ها بحث مي کنيد در حاليکه بايد به علت ها بپردازيد، علت هايي که پيامدهاي اجتماعي بدنبال دارد و بعد هم بيشتر برنامه هاي صدا وسيما که من مي بينم ، همه چيز را به استکبار جهاني ، آمريکا و صهيونيست ها و اينها وصل مي کنيد، اين ذهن براي من بيننده ايجاد مي شود که اگر همه چيز دست استکبار جهاني است پس ملت ايران کجاست ، شعور و درک و فهم مردم چه مي شود، اگر قرار باشد که پشت انتقاد و اعتراض مردم ، آمريکا و استکبار جهاني و صهيونيست و اينها باشد اصلا انقلاب نبايد مي شد. اگر انقلاب شده پس حرف محمدرضا پهلوي درسته که در کتابش نوشته ،" انگليسي ها و آمريکايي ها انقلاب کردند". من تعجب مي کنم ، شما کارشناس داريد.
بحثي ديگر در تلويزيون از چند سال پيش شروع شده ، يک روز هم از من دعوت کردند که بيايم راجب انقلاب مخملي صحبت کنم ؛تلفني به آن دوست عزيز گفتم که انقلاب مخملي در کشورهاي استبدادي اتفاق مي افتد . شما وقتي اين را مي گوييد در ايران انقلاب مخملي اتفاق افتاده، تالي فاسد و روي ديگر سکه اش اين است که نظام جمهوري اسلامي انتخابات آزاد ندارد. خودتان ناخواسته مي پذيريد. اگر انتخابات آزاد ، فرايند دموکراتيک و عرصه رقابت آزاد باشد و سرنوشت در صندوق راي تعيين شود، مردم چرا بخواهند انقلاب کنند. انقلاب که يک چيز همين جوري نيست ، يک ملت در طي چندين سده ممکن است يکبار انقلاب بکند و آن موقعي است که کارد به استخوانش برسد. حالا از نوع خشن ، نرم ، مخملي و يا رنگي سياه ، سفيد، قرمز و زرد باشد.
شما ناخواسته داريد مي گوييد جمهوري اسلامي کشور آزادي نيست و يک عده چون نمي تواننداز راه هاي دموکراتيک به حقشان برسند مي خواهند انقلاب مخملي بکنند.
واقعا به عنوان يک کارشناس مسايل سياسي تاسف مي خورم که در تلويزيون جمهوري اسلامي اينقدر سطحي به قضايا نگاه مي شود.
مثلا پاره شدن عکس امام ، يک نفرعکس امام را پاره کرده و حالا که بوده و يا نبوده معلوم نيست . اين کار بدي است زيرا به حضرت امام اهانت شده است، تلويزيون بارها و بارها آن را پخش مي کند ، يک منکر را در سطح تيراژ بسيار و ميليوني براي ملت منتشر مي کند. اگر آن منکر است ، اين که به مراتب بدتر و خلافش بيشتر است. مردم مي بينند و ايراد مي گيرند. اگر پاره شدن عکس حضرت امام منکر است که هست، آيا توهين به بيت امام منکر نيست، اين کار خلافي نيست که شما يک فردي مثل آقاي خاتمي انساني متعهد و متدين ، من مي توانم قسم بخورم که کمتر فردي پيدا مي شود تعهدش نسبت به اسلام، کشور، انقلاب ، ملت و قانون اساسي مثل او باشد و بخواهد در روز عاشوراي حسيني سخنراني کند و جلسه سخنراني او را به هم مي زنند. مگر قرار است همه مثل هم صحبت کنند، هرکسي ممکن است قرائت خودش را از عاشورا داشته باشد. ممکن است آقاي خاتمي انتقاد داشته باشد که دارد ولي قرارنيست يک مشت چماق بدست را واداريم که جلسه را بر هم بزنند، اين زشت است که بعداز 30 سال در جمهوري اسلامي اين کارها را مي کنند و آنوقت تلويزيون هم مي شود سخنگوي اين جريان و تفکر. باعث تاسف است.
اما 9 دي ، بيانيه آقاي محسن رضايي را خواندم، حرف قشنگي دارد که 9دي مربوط به هيچکسي نيست ؛ در اين کشورهرايراني اعم از يهودي، مسيحي و مسلمان اعم از سني و شيعه همه به امام حسين و عاشورا ارادت دارند. اگر کسي خداي نخواسته در روز عاشورا خطايي را صورت داده همه ملت با او مخالف است و در اين بحثي نيست. منتهي حرف من با دوستان خودم اين است که عزيزان اگر در روز عاشورا کف و سوت زدن اشتباه است، زدن به مردم اشتباهش بالاتر است و کشتن مردم به مراتب خطايش بيشتر است، من نمونه هايي را از نهج البلاغه امشب مي خوانم تا ببينيم حضرت علي چگونه حکومت مي کرد و ما چگونه حکومت مي کنيم و بنابراين 9 دي متعلق به همه ملت است و به هيچ جريان خاصي بستگي ندارد اما صداوسيما سعي مي کند آن را به جريان خاصي منتسب کند و بگويد اين مردم ما بودند .
خوب اگر واقعا همه مقدسات را شما مصادره مي کنيد آنوقت ملت چکار بايد کند و مخالفت و انتقادش را چگونه ابراز کند . اينها بحث هايي است که معتقدم شما و صداوسيما بايد در برنامه توجه کنيد . شما اشاره کرديد( تذکر مجري ،قبل از شروع برنامه) برخي دوستان حاضرنيستند به صداوسيما بيايند و من هم با اکراه آمدم . اما گفتم بيايم و با استفاده از اين فرصت حرف هايم را بزنم و بگويم اين رويه که صدا وسيما در پيش گرفته ، درست نيست".
اطاعت در باره رويه برنامه رو به فردا گفت: زماني که برنامه و صحبت هاي من پخش مي شود و طبيعتا دوستاني مي بينند، اگر اين فضا واقعا تداوم پيدا کند به نفع کشور است.
آقاي زاکاني در پاسخ به سخنان ميهمان اصلاح طلب برنامه گفت:" استفاده کرديم از بيانات شيواي آقاي اطاعت اما اي کاش ايشان يک کم هم به شعارهاي روز 9 دي توجه مي کرد و خواسته هايي که مردم داشتند. به هر حال نمي شود چشم را بر واقعيت ها بست . به نظرم جناب آقاي اطاعت يک سلسله نکات حفظ شده را تکرار مي کند و اين نکات بارها تکرار شده و پاسخ هاي خودش را هم دريافت کرده است. 9 دي در واقع و درحقيقت اوج شور و شعور انقلابي مردم مسلمان ايران بود. اين را کسي نمي تواند منکر بشود و هرچقدر هم بخواهند تلاش بکنند و اين افتخار و يادگار ملت را که در تارک تاريخ ثبت شد محو و يا مصادره کنند، نمي توانند ، اين افتخاراصلا مصادره شدني نيست زيرا اين مربوط به انقلاب است.
اما تمام حرف ما با امثال جنابعالي و ديگران اين است، چرا زمينه ساز مسايلي شديد که منجر به آشوب بشود و چرا در حقيقت مسيري را اختيار کرديد که قانون را بشکنيد و نه در مقام شعار بلکه در مقام عمل مسيري را اختيار کرديد که در اين بستر ضد انقلاب بتواند رشد پيدا کند.
برخلاف نظر جناب آقاي اطاعت که براي من بسيار محترم است، جناب آقاي جواد اطاعت که قبلا توفيق داشته ام با ايشان در مناظره دانشگاه شريف شرکت کنم . بنده فکر مي کنم کشور هفت ماه است که در آتش يک فتنه مي سوزد و اين آتش فتنه در حقيقت خيلي عميقتر از آن است که بخواهيم آن را منتسب کنيم به رقبا و عناصري که در داخل کشور هستند. اين در حقيقت تجلي يک بعداز تقابل نظام اسلامي با نظام سلطه است.
اگر ايشان منکر اين موضوع هستند مي توانند به گفتار کسينجر که قبل از انتخابات بيان کرده است اينکه چه کسي پيروز شود.
مجري صحبت هاي ميهمان اصولگرا را قطع کرد و گفت : ايشون منکر نيست، ايشون معتقد است که نمي شود همه اتفاقات کشور را به گردن استکبار انداخت.
زاکاني ادامه داد: توضيح مي دهم، کسينجر مي گويد مهم اين نيست که چه کسي پيروز انتخابات است بلکه مهم اين است که ايران و در واقع انقلاب اسلامي بايد منقرض شود.
در بحث انتخابات که يک سناريوي بزرگ طراحي مي شود لازم نيست همه ضد انقلاب باشند اصلا کسي يک چنين حرفي را نزده است. ممکن است کسي دوست انقلاب باشد اما در سناريوي دشمن بازي کند. اين تعبير را از حضرت امام بارها شنيده ايم که ممکن است به ده واسطه يک نيروي انقلاب تحريک بشود و عملي را انجام دهد که خواست دشمن است.
اين انگ زدن ها و برچسب زدن ها را بنده نمي پسندم. بنده معتقدم اين اتفاقي که تحت عنوان جنگ نرم رخ داد ماحصل در واقع دو دهه تلاش بوده که بتوانند فرهنگ سازي و نهادسازي و هم شبکه سازي کنند و ماحصل آن تغييري را دامن بزنند. لذا بخشي از افرادي که زمينه ساز اين قضيه بودند حتما متعلق به دشمن نيستند.
بخشي از افراد مخالف هستند اما تلاش دشمن جوري است که صورت مساله را طوري نشان دهد تا آنچه آنها نتيجه گيري مي کنند خروجي اش عمل در جهت آنها باشد و برخي هم معاند هستند.
در انتخابات ريشه يابي موضوع خيلي مهم است و معتقدم بايد ريشه يابي کرد.
40 ميليون نفر شرکت کردند ، 20 ميليون و خورده اي به جناب آقاي احمدي نژاد راي دادند و نمي توانيد منکر شويد، بيش از 13 ميليون هم به جناب آقاي موسوي راي دادند.نفرات بعدي هم ميزان آرايي را به خود اختصاص دادند.
در حقيقت اولين بردي که در انتخابات بود، اين بود که مردم آمدند پاي صندوق هاي راي و به جهت گيري هاي انقلابي راي دادند . آن 24 ميليون و خورده اي که تکليفش روشن است و از آن 13 ميليون و خورده اي هم که به آقاي موسوي راي دادند، بخش عمده کساني بودند که ايشان را نخست وزير دوران امام و جنگ مي دانستند.
ايشان خودش ادعاها داشت در باره تثبيت انقلاب و تجلي ارزش ها در دوراني که اگر توفيق داشته باشد در خدمت مردم باشد.
بالطبع اولين وي‍ژگي انتخابات اين بود که مردم به رويکرد کشور و جهت گيري ها و ارزش هاي انقلابي راي دادند و نکته دوم اين بود که کثرت شرکت کنندگان ميزاني را ترسيم کرد که چشم جهانيان را خيره ساخت و اتفاقي افتاد که ماحصل آن مي توانست خيلي مشکلات داخلي و خارجي ما را حل کند.
در واقع بعداز انتخابات شاهد بوديم با يک نوع ساماندهي که از قبل از انتخابات شده بود ، بحث دروغ ، تقلب و بعد بحث جنايت مطرح و شرايط به سمتي رفت که ماحصلش يک سلسله اعتراضاتي شکل گرفت. در اين اعتراضات يک اکثريتي بودند که سئوال داشتند و نظام و ما مسئولين کشور هم موظف به پاسخگويي هستيم و يک اقليت بودند که از روز اول آشوب کردند و اصلا منتظر نماندند، عصر روز شنبه بعداز انتخابات در دانشگاه تهران و يکي دو روز اول در دانشگاه صنعتي اصفهان، قريب سه ميليارد تومان آتش سوزي راه انداختند. آن موقع نه کسي کشته شده بود و نه خوني از دماغ کسي آمده بود . اصلا يک سناريوي عملياتي بود که پياده شد.
زاکاني از ميهمان ديگر برنامه پرسيد که اگر منکر اين حرف ها هستيد بفرماييد.
اطاعت گفت : صددرصد
زاکاني ادامه داد: حداقل دانشجويان دانشگاه تهران، رييس دانشگاه تهران ، دانشگاه صنعتي اصفهان مي توانند شهادت بدهند.
بعداز اين موضوع ، مسيري اختيار و انتخاب شد که ماحصل آن اعتراض هاي اکثريت بود که معتقد بودند و حق طبيعي شان هم بود و البته اقليتي هم آشوبگر بودند .
جواب آن اکثريت معترض راهش پاسخگويي بود که نظام هم اين مسير را پيش گرفت . اما يک اقليت بودند که از همان روز اول آشوب کردند و اتوبوس ها را در خيابان مطهري آتش زدند که الحمد لله شما (آقاي اطاعت) نديد و منکر مي شويد. اين اتفاق که افتد نظام مسئوليت برقراري امنيت جامعه را داشت در برابر آن آشوبگران .
اگر کسي يک کاسه بخواهد با موضوع برخورد کند حتما اشتباه است. توجه به فرمايشان مقام معظم رهبري در 29 خرداد ماه نشان مي دهد ، ايشان همين تفکيک را به صراحت بيان مي کنند و آن موقع بحث جذب حداکثري را مطرح مي فرمايند.
بله نظام وظيفه جذب حداکثري دارد نسبت به آن اکثريت معترض . و توانسته تا حدودي موفق باشد اگرچه کامل نيست.
روز 25 خرداد چندصدهزار نفر به خيابان آزادي مي آيند اما روز قدس حداکثر 40تا 50 هزار نفر مي آيند و شعار نه غزه ، نه لبنان جانم فداي ايران و از اين جنس شعارها مي دهند ، روز 13 آبان چند هزار نفر در ميدان هفت تير شروع به آتش زدن مي کنند که با چشم خود اينها را ديده ام.
اينها معترض نيستند، معترضين آنهايي بودند که به خيابان آزادي آمدند و نظام توانسته به آنها پاسخ دهد و البته مي شد خيلي بهتر از اين هم عمل بشودو اين مسير را دنبال کرد. و در نهايت روز 16 آذرکه اوج انتظارات آنها از دانشجويان و دانشگاهيان عزيز بود، مي بينيم با بصيرت دانشجويان و دانشگاهيان عزيز و اساتيد محترم آنها طرفي نمي بندند. و در کل کشور به 4 تا 5 هزار نفر و در تهران به چند صدنفر مي رسند.
مجري : شما مدعي هستيد که غير از اين چند هزار آشوبگر معترض ديگري به خيابان نيامده است؟
زاکاني: نه عرض من اين است که جريان اعتراض اولي رو به فروکش رفته زيرا نظام خود را درمقابل آنان پاسخگو مي ديده است که بايد پاسخ شبهات آنها را بدهد و اين وظيفه را انجام داده اما اينکه رسانه ها توانسته اند به نيکي آن را منتقل کنند اين امري است که بنده محل ترديد دارم . برهمين اساس اي کاش اين مناظره ها 4 يا 5 ماه پيش برگزار مي شد و يا همان ايام انتخابات برگزار مي شد.
دو جريان اقليت آشوبگر و اکثريت معترض همان هفته اول خطشان از هم جدا شد. لذاعده اي هتاک روز عاشورا آمدند تا آشوب کنند و آتش بزنند و شرايطي ايجاد کنند در روزي که مردم در اوج احساسات و عزاداري هستند تا فتنه انگيزي کنند.
برخوردي که با اين عناصر صورت مي گيرد دقيقا در راستاي تثبيت امنيت است و اگر کسي منکر آن شود در حقيقت جامعه اي آشوب زده را طلب مي کند که در آن سنگ روي سنگ بند نمي شود .
9 دي در واقع پاسخ به عناصر زمينه ساز فتنه و فتنه گران است و پيام مردم در اين روز بسيار روشن است . نمي دانيم دکتر اطاعت در آن روز کجا تشريف داشتند.اگر در مسير راهپيمايي بودند مي ديدند حضور مردم را.
مجري : آقاي اطاعت شما در تهران بين مردم بوديد،
اطاعت: خير تهران نبودم.
زاکاني : هرکجاي کشور که تشريف داشتيد حتما بين مردم بوديد ، نبوديد؟
اطاعت: خيرنبودم.
زاکاني : مشکل همين جاست ، خدمت شما عرض کنم که در اين مسير امکاني ايجاد مي شود تا مردم به صحنه آمده و خودشان ابراز برائت و بيزاري مي جويند از کساني که آن هتاکي ها را انجام دادند، هتاکي هايي که هيچ ربطي به عناصر معترض چند صدهزار نفر و يا چندين ميليون نفر ندارد . معتقدم اينها کاملابايد از هم تفکيک شوند، کسي که ادعايي و سئوالي دارد، راهش پاسخ و پاسخگويي است و کسي که در واقع آشوب مي کند نظام موظف به ايجاد امنيت است.
مجري : در جريان اصولگرايي کساني نبودند که اين دو دسته را از هم تفکيک نکرده باشند؟ يک آسيب شناسي کنيد جريان اصولگرايي را در جريانات پس از انتخابات.
زاکاني : نگاه کنيد راس نظام که مقام معظم رهبري هستند ، روز 29 خرداد اين تفکيک را انجام دادند و در واقع يک جهت گيري هايي را در کشور معلوم و مشخص کردند که کسي غير از اين نمي توانست اگر کمي اعتقاد و انصاف داشت ، مسيري را انتخاب کند و برود . نکته دوم اينکه ما در مجلس گروهي تشکيل شد تا برويم عوارض بعداز انتخابات را بررسي کنيم و رفتيم با نامزدهاي محترم معترض جلسه تشکيل داديم .
با همه آنها و در واقع وقتي گزارشي که در مجلس که بيش از 290 نفر حاضر بودند، عين همين تحليل را هفته دوم بعداز انتخابات ارائه کردم و به نمايندگان محترم عرض کردم که براي معترضان راه ما پاسخگويي و گره گشايي ذهني است و اما براي آشوبگر راهش برخورد و ايجاد امنيت براي مردم است.

جواد اطاعت استاد علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي و عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي در ادامه مناظره با زاکاني در برنامه رو به فردا که از شبکه سوم سيماي جمهوري اسلامي پنجشنبه شب بطور زنده پخش شد، افزود: در روز 25 خرداد مردم خودجوش به خيابان آمدند و نه اطلاعيه کسي داد و نه کسي از آنها دعوت کرد. در اعتراض به عملکرد دولت در زمينه انتخابات حدود دو سه ميليون جمعيت از ميدان امام حسين تا ميدان آزادي آمدند و اعتراض کردند. اگر اجازه مي داديد ، براساس اصل 27 قانون اساسي بايد عمل مي کرديد اما متاسفانه شما فقط مي گوييد قانون قانون ولي به آن عمل نمي کنيد.
وي با قرائت اصل 27 قانون اساسي گفت: دوستان تاکنون چندين بار تقاضا کرده اند و اتفاقا در اعتراض به پاره شدن عکس حضرت امام تقاضا کردند که اجازه بدهيد ما به خيابان بياييم و اعتراض خود را بيان کنيم.
اگر دولت اين اصل را رعايت مي کرد و اجازه مي داد مردم منتقد مي آمدند و البته من هيچ از خشونت دفاع نمي کنم و همين جا تاکيد مي کنم هرکسي خودش را وابسته و متعلق به جريان اصلاحات مي داند ، سبز مي داند و متعلق به آقاي ميرحسين موسوي مي داند ، اينها همه با خشونت مخالف هستند.اگر اقليتي خشونت مي کند نبايد قاطبه مردم به حساب آوريم . ما هم محکوم مي کنيم و بحثي در آن نيست.
مجري گفت: آقاي اطاعت مي شود دعوت کرد به اعتراض و بعد دولت اعلام کند کساني که مي خواهند مسالمت آميز اعتراض کنند مثلا خيابان آزادي بيايند و کساني که مي خواهند آشوب کنند بروند ميدان هفت تير؟
اطاعت در پاسخ گفت:نه، تعجب مي کنيم ، چند روز پيش يکي از همکاران آقاي دکتر زاکاني مي گفت متقاضي راهپيمايي خودشان بايد مسئوليت امنيت آن را برعهده بگيرند. پس ما براي چه به پليس حقوق مي دهيم، حقوق مي دهيم که امنيت اجتماعات را حفظ کند ، در انتخابات چطور در خيابان ولي عصر از ميدان تجريش تا پايين خيابان، سبزها مي آمدند از آقاي ميرحسين حمايت مي کردند و امنيتشان هم حفظ مي شد کسي هم شورش نمي کرد. راهپيمايي 25 خرداد که سکوت بود ، پليس بايد مي آمد و امنيت را برقرار مي کرد و اتفاقا اطلاعيه آنها از تلويزيون هم پخش مي شد و مجوز هم مي دادندتا ملت بيايد و انتقاد و اعتراضش را بيان کند و همه بدانند که در جامعه اعتراض است.
من اعتراض مردم را فراتر از آنهايي که در خيابان آمدندو هم فراتر از انتخابات مي دانم.
آقاي دکتر عزيز شما در 5 سالي که در مجلس و دولت هستيد اقداماتي کرديد که ملت نسبت به رفتار شما مخالف است، در حوزه سياسي در اصل ششم و 56 قانون اساسي حاکميت مردم به رسميت شناخته شده و آخرين اصل قانون اساسي هم خيلي جالب است که مي گويد جمهوري بودن حکومت، اسلامي بودن آن و اداره کشور به اتکاي آراي عمومي لايتغيراست و اگر بخواهيم هم نمي توانيم تغيير بدهيم.
در اصل 56 قانون اساسي به زيبايي رابطه حاکميت الله و حاکميت ملت را روشن مي کند و مي گويد حاکميت مطلق بر جهان انسان از آن خداست و همان انسان را بر سرنوشت اجتماعي خويش حاکم ساخته است و هيچکس نمي تواند اين حق الهي را از انسان سلب کند و يا در خدمت منافع فرد يا گروه خاصي قرار دهد و ملت اين حق خداداد را در اصول بعد اعمال مي کند.
مي گويم پذيرش حاکميت ملت را مي پذيرفتيد و ملت را رد صلاحيت نمي کرديد . شما براي مجلس شوراي اسلامي که 290 نماينده دارد کافي است که 150 نفر را که راي مي آورند رد صلاحيت کنيد اکثريت مجلس تغيير پيدا مي کند. شما 15 برابر را رد صلاحيت کرديد. معلوم است که مردم انتقاد مي کنند ،در مجلس هشتم وضع را بدتر کرديد و باز آنقدر رد صلاحيت کرديد که جريان اصلاح طلب نمي توانست ليستش را تکميل کند آن هم از نيروهاي دست چندم .
اين بحث فقط انتخابات و آن هم اين انتخابات نيست، تفسيرهايي که شوراي نگهبان دلبخواهانه از قانون اساسي مي کند. وي با قرائت اصل 44 قانون اساسي که مربوط به بخش دولتي است گفت که شما همه زيرمجموعه هاي آن را خصوصي مي کنيد ، اما به تلويزيون که مي رسيد شوراي نگهبان تفسير مي کند که نمي شود راديو تلويزيون را خصوصي کرد.
شما داريد به انحاي مختلف ملت را تحقير مي کنيد، آن وقت مي گوييد ملت نبايد اعتراض کند و به آن اجازه راهپيمايي هم نمي دهيد، روزنامه ها را مي بندي

استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 25 دي 1388
خدایی با این مناظره ها دیگر کسی بی بی سی نگاه می کنه.
نا شناس 25 دي 1388
مناظره بسیار عالی بود . زاکانی واقعا" کم آورده بود . به جواد اطاعت که دارای دکترای توسعه است میگوید که شما اظهار نظر نکن .!!!!!! راستی که تمامیت خواهند .
مهدی علیمحمدی 25 دي 1388
مناظره باید از پایه واثاث علمی برخوردارباشد.همان روشی را که آقای اطاعت برگزید.متاسفم از صحبتها وپبش داوریهای آقای زاکانی بدون مطاله اعلام می دارند که بعد مجوز راهپیمایی به گروه مخالف نتیجه اش به درگیری منجر خواهد شد .ایشان گویا علم غیب دارند که دارند پیشداوری می کنند گویا راهپیمایی 25 خرداد یادشان رفته اگر چماق بدستان وارد معرکه نمی شدند ودرگیری پیش نمی آوردندهیچ مسئله ای پیش نمی آمد.ولی متعصبین کور دل بودند که این غائله را بوجود آوردند .متاسفانه رهبر انقلاب را هم ناراحت نموددند.
نا شناس 25 دي 1388
زنده باد دكتر با سواد و خوش فكر اصلاحات!
صابر 25 دي 1388
الله اکبر از خوانندگان و نظر دهندگان
الله اکبر از این همه مهر و ختم که به قلب ایشان خورده است
الله اکبر از کار خدا که هر کس را می خواهد گمراه و هر کس را می خواهد هدایت می کند
الله اکبر که نفهمیدند منظور زاکانی این بود که دکترا گرفتی که بدون مطالعه ی یک موضوع فقط نظر بدی و بدون طی مراحل تحقیق علمی که اولین قدم مطالعه است حرف می زنی و قضاوت می کنی
الله اکبر از تفسیر به رای سخنان امام علی علیه السلام که انشان شرم اش میاید اسم ایشان را با سواد بگذارد
الله اکبر از این همه چشم بسته که حقیقت را نمی بیند
الله اکبر از انسان های بی نماز و بی خدا که فقط برایشان پول و تورم و شکم و سفره و نان و راحتی دنیا اهمیت دارد
خدایا تو خودت بین ما و این جماعت قضاوت کن
سحر 25 دي 1388
بنده بعنوان يك بيطرف مناظره را ديدم. آقاي اطاعت اطلا درسطح يك استاد دانشگاه صحبت نكرد. از همه چيز و همه جا گفت و بهم بافت. بدتر از عوامانه. وقتي هم گفتند دقيقتر بگو گفت در مناظره ديگر. بهترين راه براي ضايع كردن اصلاحات حضور ايشان در دفاع از آن بود. بنظر بنده اينكه ايشان استاد دانشگاه است و آنهمه هم ادعا داشت براي اساتيد دانشگاهي بسيار سرافكندگي داشت چون حرفهايش نظام و سازمان و منطق علمي نداشت بنحوي كه زاكاني با زيركي در پايان مناظره حاضر بود وقت خودش را نيز به اطاعت بدهد چون خودش خيلي بهتر خودش را خراب مي كرد
نا شناس 25 دي 1388
حرفهاي خاله زنانه و از اين شاخ به آن شاخ پريدن اطاعت بهترين راه براي ضايع كردن اصلاحات بود. خدا را شكر كه زاكاني هم بلد نبود و مهارت نداشت و الا آقاي اطاعت با آن همه ادعا بخاطر حرفهاي بي ربط و منطقش آبرويش بكلي ميرفت.
مانی 25 دي 1388
دم دکتر اطاعت گرم حرف دل مردم را زد.
aria 26 دي 1388
نظر دوم نظر صاحب سایت بود. الان جامه به سمتی حرکت کرده که خدا رو شکر عوام از خواص بهتر می فهمند. 22بهمن امسال نسل مخالفین نظام و رهبری نابود میشود. انشالله
علی شیراوند 26 دي 1388
اگر فقط کمی دقت داشته باشیم میتوانیم شباهت صددرصدی زمان خود را بازمان امام علی علیه السلام به وضوح ببینیم .فتنه گران جمل واصحاب آنها که در تقابل با امام خودرابرحق می دانستند! واین فتنه گران زمان ماوکسانی که کورکورانه از آنان در تقابل با ولایت فقیه عمل میکنند .برای آقای اطاعت وکسانی که طرز فکری مثل او دارند متاسفم.
نا شناس 26 دي 1388
عالی بود بهتر است ادامه داشته باشد.
تورش واش انزلی 26 دي 1388
انگار عده ای تمایل داشتند که آقای دکتر اطاعت برای اساتید دانشگاه ها و دکترا صحبت کنند تا تمام مردم از حرفهای ایشان چیزی دستگیرشان نشود و کانال تلویزیون را عوض کنند یا از جلوی آن بلند شوند . شکرخدا طوری صحبت کردند همه مردم بتوانند مسائل مطروحه را درک کنند. عده ای می خواستند ایشان لفظ قلم صحبت کنند تا بعد مدعی شوند آنها برای همه اقشار ملت ارزش قائل نیستند . الله اکبر بسیار عالی است اما الله اکبر از کسی که درک نکرده بگوید الله اکبر !!!
نا شناس 26 دي 1388
در مجموع افرين به اصلاحات كه در همه مناظره ها پيروز هستند و حرفي براي گفتن دارند اين اصولگراها فقط ياد گرفتن بگن ، انقلاب مخملي ، جنگ نرم ، ضد ولايت فقيه ، خدايي اينها از همه ضد انقلابترند .اصلاً سواد درست و حسابي هم ندارند . سيب زميني هاي بي سواد
نا شناس 26 دي 1388
زنده باد دوم خرداد.
محمد 26 دي 1388
مرگ بر منافق درود بر اصولگرایان
محمد گلی 26 دي 1388
الله اکبر درود بر حماسه 9دی که توانست گروه اندک را خفه کند
نا شناس 27 دي 1388
بنظر من آقای اطاعت کاملا منطقی صحبت کرد و آقای زاکانی کمی مغرور ولی در مجموع اطاعت سخنانش بدل نشت .
م 17 بهمن 1388
اقای اطاعت فقط حرف می زدند و توجه نمی کردند که چه می گویند فقط میخواستند ایراد بگیرن همین

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.